اگر تا اخر این مقاله با من همراه باشی قول میدم کاربردی ترین مطالب رو از من یاد میگیری

متغیر در پایتون چیست؟

 

در زبان برنامه‌نویسی پایتون، متغیر یک نام است که برای نگه‌داشتن اطلاعات (مثل عدد یا متن) استفاده می‌شود. برای مثال:

 

name = "علی"
age = 13

چگونه در پایتون متغیر تعریف کنیم؟

 

برای تعریف متغیر در پایتون کافی است یک نام انتخاب کنیم و با استفاده از علامت = مقداری به آن بدهیم.

 

score = 90

 

انواع متغیر در پایتون

 

  • int (عدد صحیح): count = 5

  • float (عدد اعشاری): pi = 3.14

  • str (رشته‌ای): name = "زهرا"

  • bool (بولین): is_student = True

  • list (لیست): items = [1, 2, 3]

  • dict (دیکشنری): info = {"name": "Sara", "age": 14}

 

جابجایی مقادیر دو متغیر در پایتون

 

در پایتون، جابجایی دو متغیر خیلی راحت است:

 

a = 5
b = 10
a, b = b, a

 

نام‌ گذاری متغیر در پایتون

 

برای نام‌ گذاری متغیر در پایتون باید این قوانین را رعایت کنیم:

 

  • با حروف یا آندرلاین شروع شود (_myVar مجاز است ولی 1var نه)

  • از حروف انگلیسی، اعداد و آندرلاین استفاده کنیم

  • از کلمات رزرو شده پایتون مثل if, class استفاده نکنیم

 

 

موضوع توضیح جامع مثال‌ها نکات مهم
شروع نام متغیر باید با حروف انگلیسی یا آندرلاین _ شروع شود name, _user  1age, @count استفاده از اعداد در ابتدای نام ممنوع است
کاراکترهای مجاز در نام فقط حروف انگلیسی، اعداد و آندرلاین مجاز هستند user_1, total_score, a123_b فاصله (Space) مجاز نیست
کلمات ممنوعه (رزرو شده) نباید از کلمات کلیدی پایتون به عنوان نام متغیر استفاده شود if, class, return, None لیست کامل با keyword ماژول پایتون در دسترس است
خوانایی و معنای نام متغیر بهتر است نام متغیر واضح و قابل درک باشد student_name, total_marks از حروف مخفف یا نام‌های نامفهوم پرهیز شود
تعریف متغیر خالی (None) می‌توان متغیر را بدون مقدار اولیه با None تعریف کرد my_var = None بعداً می‌توان مقدار را به آن اختصاص داد
بررسی خالی بودن متغیر بررسی اینکه متغیر مقدار دارد یا نه if my_var is None: برای چک کردن وضعیت خالی مفید است

 

 

تعریف متغیر خالی در پایتون

 

می‌تونیم یک متغیر خالی داشته باشیم که بعداً مقدار بگیرد:

 

my_var = None

 

 

درست نادرست
user_name = "Ali" 1user = "Ali"
score_2025 = 99 score 2025 = 99
is_logged_in = None None = "something"

 

 

تغییر نوع متغیر در پایتون

 

در پایتون می‌تونیم نوع متغیر را تغییر دهیم:

 

age = "13"
age = int(age)

جمع دو متغیر در پایتون

 

برای جمع کردن دو عدد:

 

a = 3
b = 7
sum = a + b

آموزش متغیر در پایتون برای درک بهتر

 

برای نوجوانان، متغیر مثل یک جعبه‌ست. توی این جعبه چیزهای مختلف می‌ذاریم. مثلاً:

 

school = "راه دانش"
grade = 8

سخن پایانی

 

در این آموزش یاد گرفتیم که چطور متغیر در پایتون تعریف کنیم، چطور مقدار آن را تغییر بدهیم و چطور با آن عملیات انجام بدهیم. اگر تازه با برنامه‌نویسی آشنا شدی، با تمرین همین مفاهیم ساده می‌تونی قدم‌های خوبی برداری!

نکته مهم

این یک باکس برای نمایش نکات کلیدی و مهم است. می‌توانید از این ساختار در ویرایشگر متن خود برای برجسته کردن بخش‌های خاصی از محتوا استفاده کنید.