اگر تا اخر این مقاله با من همراه باشی قول میدم کاربردی ترین مطالب رو از من یاد میگیری
متغیر در پایتون چیست؟
در زبان برنامهنویسی پایتون، متغیر یک نام است که برای نگهداشتن اطلاعات (مثل عدد یا متن) استفاده میشود. برای مثال:
name = "علی"
age = 13
چگونه در پایتون متغیر تعریف کنیم؟
برای تعریف متغیر در پایتون کافی است یک نام انتخاب کنیم و با استفاده از علامت = مقداری به آن بدهیم.
score = 90
انواع متغیر در پایتون
-
int (عدد صحیح):
count = 5 -
float (عدد اعشاری):
pi = 3.14 -
str (رشتهای):
name = "زهرا" -
bool (بولین):
is_student = True -
list (لیست):
items = [1, 2, 3] -
dict (دیکشنری):
info = {"name": "Sara", "age": 14}
جابجایی مقادیر دو متغیر در پایتون
در پایتون، جابجایی دو متغیر خیلی راحت است:
a = 5
b = 10
a, b = b, a
نام گذاری متغیر در پایتون
برای نام گذاری متغیر در پایتون باید این قوانین را رعایت کنیم:
-
با حروف یا آندرلاین شروع شود (
_myVarمجاز است ولی1varنه) -
از حروف انگلیسی، اعداد و آندرلاین استفاده کنیم
-
از کلمات رزرو شده پایتون مثل
if,classاستفاده نکنیم
| موضوع | توضیح جامع | مثالها | نکات مهم |
|---|---|---|---|
| شروع نام متغیر | باید با حروف انگلیسی یا آندرلاین _ شروع شود |
name, _user 1age, @count |
استفاده از اعداد در ابتدای نام ممنوع است |
| کاراکترهای مجاز در نام | فقط حروف انگلیسی، اعداد و آندرلاین مجاز هستند | user_1, total_score, a123_b |
فاصله (Space) مجاز نیست |
| کلمات ممنوعه (رزرو شده) | نباید از کلمات کلیدی پایتون به عنوان نام متغیر استفاده شود | if, class, return, None |
لیست کامل با keyword ماژول پایتون در دسترس است |
| خوانایی و معنای نام متغیر | بهتر است نام متغیر واضح و قابل درک باشد | student_name, total_marks |
از حروف مخفف یا نامهای نامفهوم پرهیز شود |
تعریف متغیر خالی (None) |
میتوان متغیر را بدون مقدار اولیه با None تعریف کرد |
my_var = None |
بعداً میتوان مقدار را به آن اختصاص داد |
| بررسی خالی بودن متغیر | بررسی اینکه متغیر مقدار دارد یا نه | if my_var is None: |
برای چک کردن وضعیت خالی مفید است |
تعریف متغیر خالی در پایتون
میتونیم یک متغیر خالی داشته باشیم که بعداً مقدار بگیرد:
my_var = None
| درست | نادرست |
|---|---|
user_name = "Ali" |
1user = "Ali" |
score_2025 = 99 |
score 2025 = 99 |
is_logged_in = None |
None = "something" |
تغییر نوع متغیر در پایتون
در پایتون میتونیم نوع متغیر را تغییر دهیم:
age = "13"
age = int(age)
جمع دو متغیر در پایتون
برای جمع کردن دو عدد:
a = 3
b = 7
sum = a + b
آموزش متغیر در پایتون برای درک بهتر
برای نوجوانان، متغیر مثل یک جعبهست. توی این جعبه چیزهای مختلف میذاریم. مثلاً:
school = "راه دانش"
grade = 8
سخن پایانی
در این آموزش یاد گرفتیم که چطور متغیر در پایتون تعریف کنیم، چطور مقدار آن را تغییر بدهیم و چطور با آن عملیات انجام بدهیم. اگر تازه با برنامهنویسی آشنا شدی، با تمرین همین مفاهیم ساده میتونی قدمهای خوبی برداری!
نکته مهم
این یک باکس برای نمایش نکات کلیدی و مهم است. میتوانید از این ساختار در ویرایشگر متن خود برای برجسته کردن بخشهای خاصی از محتوا استفاده کنید.
نظرات (0)